Bir belge çıkarmanın sağduyusu ve sonuçları hakkında tartışmak merkez bankası dijital para birimi (CBDC) Amerika Birleşik Devletleri’nde görünüşe göre Washington’un en sevdiği buz kırıcılardan biri haline geldi. Kongre soruyu ele alırken, Amerikalıların bir CBDC’nin hükümetlere sağlayabileceği muazzam gücün yanı sıra bu gücün potansiyel kötüye kullanılmasına ilişkin kabul edilemez riski açıkça anlaması ve ölçülü bir şekilde değerlendirmesi çok önemlidir.
Mart ayında Florida Valisi Ron DeSantis, federal hükümetin toplam parasal kontrolünün Amerikan toplumu için tehlikeli olduğunu savunarak, kendi eyaletinde CBDC kullanımını yasaklamak için bir teklif sundu. Kısa bir süre sonra Beyaz Saray açıklama yaptı. ekonomik rapor “insan haklarını, demokratik değerleri ve mahremiyeti” ilerletmek için bir mekanizma olarak bir CBDC lehine tartıştığı yer. Birçok ülkenin ve parasal sistemin kendi CBDC’lerini geliştirmeye ve yayınlamaya başlamış olması, iç tartışmayı da renklendiriyor.
Hiçbir teknoloji doğası gereği kötü olmasa da, çeşitli teknolojilerin olası kötüye kullanımının sonuçları önemli ölçüde farklılık gösterir. Aynı şekilde, bir CBDC sistemi özünde yalnızca bir araçtır – kendi başına doğası gereği iyi veya kötü değildir. Ancak bir CBDC’nin kötüye kullanılmasının aşağı yönlü riski o kadar fazladır ki, konseptin reddedilmesi gerekir. İnsanların bir CBDC aracılığıyla ticaret yapma becerileri üzerindeki “mutlak kontrolü” tamamen merkezileştirme fikri, özgür toplumlar için aforoz olmalıdır – bu gücün kötüye kullanılması olasılığı bugün tuhaf görünse bile.
Ama en azından Amerika Birleşik Devletleri’nde bu tuhaf değil. Amerika’nın giderek yaygınlaşan bir finansal gözetim sistemi geliştirme yolundaki uzun yolculuğunu ve aynı amaçla bir CBDC’nin kullanılma olasılığını göz ardı etmek saflık olur. Amerika’nın politika yapıcılarının artık bu gidişatı durdurma ve vatandaşların mahremiyet haklarına daha tutarlı bir şekilde saygı duyan daha iyi bir sistem kurma şansı var.
İlgili: Beyaz Saray raporu Bybit’i hedef alıyor – ve Deribit’i unuttu
Bir CBDC’nin savunucuları, bunun finansal katılımı ilerletebileceğini ve ödemelerin verimliliğini artırabileceğini savunuyor. Haklılar, ancak buradaki kilit meseleler, bunun ne gibi bir potansiyel maliyeti olabileceği ve aynı hedeflere daha az riskle ulaşmak için mevcut alternatiflerin olup olmadığıdır. Neyse ki, bu durumda, alternatifler çok sayıda ve olağanüstü derecede çeşitlidir: Fikirler, merkezi olmayan finans (DeFi) posta bankalarına protokoller.
Kritik olarak, bu alternatifler, bir CBDC savunucularının işaret ettiği temel faydaların birçoğunu gerçekleştirirken, kötüye kullanılması durumunda çok az teknolojinin yapabileceği bir şekilde bireysel hakları baltalayabilecek bir sistem yaratmanın olumsuz riskinden kaçınabilir. Bir CBDC, bir hükümete yalnızca birisinin mali yaşamının – harcanan her kuruşa kadar – toplam, kontrolsüz gözetimini sağlamakla kalmaz, aynı zamanda bir hükümetin, örneğin, bir bireyin ticaretle uğraşmasını tamamen veya kelimenin tam anlamıyla yasaklamasına da izin verebilir. silmek bazı beğenilmeyen birey veya birey gruplarının varlıkları. Hiçbir hükümet bu güce birkaç klavye dokunuşuyla erişilemez.
Bugün güvendiğimiz (CBDC tabanlı bir sisteme göre) merkezi olmayan finansal sistemden yararlanan örnekler de dikkatli olmayı garanti ediyor. 2022’de Çin Komünist Partisi Genel Sekreteri Xi Jinping’i kınayan bir pankartın fotoğraflarını paylaşan Çin vatandaşları, WeChat hesaplarına erişimi kaybetti. WeChat, yaygın olarak bir ödeme yöntemi olarak kullanılan bir “her şeyi yapan uygulama”dır; bu, askıya alınan kullanıcıların taksi çağırmak veya yiyecek satın almak gibi temel görevleri yerine getiremediği anlamına gelir.
İlgili: CBDC’ler sayesinde dünya karanlık bir gelecekle karşı karşıya olabilir
Benzer şekilde, geçen yıl Kanada hükümeti olağanüstü hal yetkilerini kullanarak bankalara hükümetin yasa dışı bulduğu protestolara katılan kişilerin hesaplarını dondurma emri verdi. Her iki durumda da bu tür güçlü yetkilere başvurmanın haklı olduğuna inanılıp inanılmadığına bakılmaksızın, bu örnekler, bir hükümetin “yanlış tarafında” olan – veya potansiyel olarak olmayı bekleyen – herkesi duraklatmalıdır. Ve daha da önemlisi, bu eylemler, bir CBDC’nin acımasız verimliliğine kıyasla hantal bir sistem kullanılarak gerçekleştirildi.
Politik ve ideolojik yelpazedeki Amerikalılar, ister bir CBDC’nin hükümete son derece kişisel yaşam seçimleri üzerinde “mutlak kontrol” verme gücünden endişe duysun, ister federal hükümetin hedef almasından endişe duysun, bir CBDC’nin ihracını reddetmek için ortak bir neden bulmalıdır. beğenilmeyen bireyler veya gruplar büyük yazıyor. Tamamen merkezileştirilmiş bir para sistemi, suistimal edilmek için adeta yalvarır. Böylesine güçlü bir aracın toplumsal ölçekte yasa dışı, ahlak dışı veya kısıtlayıcı nedenlerle kullanılması olasılığı, bir araç çıkarma fikrinin, doğrudan reddedilmese bile aşırı şüphe uyandırdığı anlamına gelir.
Miller Whitehouse-Levine DeFi Eğitim Fonu’nun CEO’sudur. Miller, DEF’in hibe komitesinin gözetiminde, kuruluşun misyon ve hedeflerinin yürütülmesi için genel stratejik ve operasyonel sorumluluğa sahiptir. Miller, fona katılmadan önce Blockchain Association’ın politika operasyonunu yönetti ve Goldstein Policy Solutions’ta kripto da dahil olmak üzere bir dizi kamu politikası konusunda çalıştı. Miller, uluslararası siyaset alanında lisans derecesine ve Georgetown’s School of Foreign Service’ten Mandarin Çincesi yan dal derecesine sahiptir.
Bu makale genel bilgilendirme amaçlıdır ve yasal veya yatırım tavsiyesi olarak tasarlanmamıştır ve alınmamalıdır. Burada ifade edilen görüşler, düşünceler ve görüşler yalnızca yazara aittir ve Cointelegraph’ın görüş ve düşüncelerini yansıtması veya temsil etmesi gerekmez.