2007-2008 mali krizi sırasında, birçok insan geleneksel finans kurumlarına olan güvenini kaybetti ve kripto para birimleri gibi alternatif para birimi biçimlerine yöneldi. Bu, insanların kendilerini hayal kırıklığına uğratan bir sistemde mali özgürlüklerini ve mahremiyetlerini korumalarının bir yoluydu. Ancak yükselişi merkez bankası dijital para birimleri (CBDC’ler) mahremiyet ve özgürlük konusunda ciddi endişeler doğurur.
CBDC’lerle ilgili en önemli endişelerden biri anonimliğin ölümüdür. Şu anda nakit işlemleri, finansal özgürlük için gereken gizliliği ve anonimliği sunuyor. İnsanlar, demokratik bir toplumda temel bir hak olan kağıt izi bırakmadan işlem yapmak için parayı kullanabilirler. Ancak, CBDC’lerin piyasaya sürülmesi bunu değiştirebilir.
CBDC’ler tamamen izlenebilir olacak, yani her işlem merkez bankası tarafından kaydedilecek ve izlenecek. Bu, merkez bankalarının finansal işlemleri gözetlemek ve kontrol etmek daha önce imkansız olan şekillerde. Bu olumlu bir gelişme gibi görünse de mahremiyet ve sivil özgürlükler konusunda ciddi endişeler uyandırıyor.
İlgili: CBDC’ler geleceğimizi tehdit ediyor, bu yüzden tavır alma zamanı
CBDC’lerin potansiyel olumsuz sonuçları, hükümetin bu duruma tepkisi incelenerek de anlaşılabilir. küresel mali kriz. Örneğin, krizin ardından dünyanın her yerindeki hükümetler terörün finansmanını durdurmak ve kara para aklamayla mücadele etmek için politikalar oluşturdu. Ne yazık ki, bu düzenlemeler sıklıkla insanların özgürlüğü ve mahremiyeti pahasına gerçekleşti.
Örneğin, Rus hükümeti, Kara Para Aklamayı Önleme çerçevesini, terörizm ve organize suçla mücadeleyle ilgisi olmayan hedeflere ulaşmak için kurnazca kullandı. Bununla birlikte, araştırma, açıklığa kavuşmuş AML rejiminin Rus hükümeti tarafından iç siyaset ve iş dünyası üzerindeki stratejik etkisini genişletmenin yanı sıra bankacılık sistemini yeniden yapılandırmaya çalışmak için kullanıldığı. Rejimin genel meşruiyeti, AML kurallarının verimsizliği ve bunların gizli amaçlarla kullanılması nedeniyle zayıflıyor.
2001 Vatanseverlik Yasası, Amerika Birleşik Devletleri’nde gücün kötüye kullanılmasına ve sivil özgürlüklerin ihlal edilmesine yol açtı. Federal Soruşturma Bürosu Baş Hukuk Müşavirliği kurmak Electronic Privacy Information Center’a göre, yalnızca 2002 ile 2004 yılları arasındaki istihbarat operasyonları sırasında FBI’ın görevi kötüye kullandığı iddia edilen 13 vaka.
Merkez bankası dijital para birimi (CBDC): Hükümet paranızı kontrol eder.
Bitcoin: Paranızı kontrol edersiniz. pic.twitter.com/KnUBuR7CE8
— Kaydır ₿ (@satstackerMY) 30 Aralık 2022
Ayrıca, krize karşı uygulanan bazı politikalar bireysel finansal faaliyetlerin kısıtlanmasına yol açmıştır. Örneğin, bazı ülkeler sınır ötesi para akışını sınırlamak ve finansal sistemlerini istikrara kavuşturmak amacıyla sermaye kontrolleri uyguladı. Örneğin, Uluslararası Ödemeler Bankası’nın Kasım 2022 raporunda olduğu gibi notlar“eNaira’nın bireysel ve ticari cüzdanları” – Nijerya’nın CBDC’si – “müşteri durum tespiti seviyelerine bağlı olarak günlük işlem limitlerinde ve içlerinde tutulabilecek eNaira miktarında farklı üst sınırlara sahiptir.”
İnsanların günlük mali varlıklarına ve harcamalarına sınırlamalar getirme yeteneği, mahremiyet ve özgürlüğü önemli ölçüde aşındırmaya hizmet edebilir ve ifade özgürlüğü ile siyasi muhalefet üzerinde caydırıcı bir etkiye sahip olabilir.
Ayrıca, merkez bankaları CBDC’leri şu amaçlarla kullanabilir: negatif faiz oranları uygulamak, bu da insanları paralarını biriktirmek yerine harcamaya teşvik ederdi. Bu, ekonomiyi istikrarsızlaştırabilecek tüketim ve enflasyonda bir artışa yol açabilir. Bu aynı zamanda bir takım teknik zorluklara da yol açacaktır. Örneğin, bireysel CBDC varlıkları üzerindeki bir üst sınır, ödemelerin sayısını veya miktarını kısıtlayabilir çünkü ödemeyi tamamlamak için alıcıların CBDC varlıklarını bilmek gerekli olacaktır.
Bu endişelere ek olarak, CBDC’ler mevcut eşitsizlikleri de şiddetlendirebilir. Örneğin, internete veya dijital araçlara erişimi olmayanlar finansal sistemden dışlanacak. Bu, yaşlılar, yoksullar ve kırsal alanlarda yaşayanlar gibi yeterince temsil edilmeyen gruplar için geçerli olabilir. CBDC’ler, merkez bankaları yüksek riskli olarak görülenlerle iş yapmayı reddedebileceğinden, potansiyel olarak yeni finansal dışlanma türlerine yol açabilir.
İlgili: Düzenleyiciler kasıtlı olarak bankalara hücuma neden oldu mu?
Örneğin, Bahamalar uygulanan Kum Doları finansal dışlanmanın temel sorununu ele almak için. Ancak, Sand Doları dengeleri artırılmış Ocak 2021 ile Haziran 2022 arasında 300.000 $’dan daha az bir düşüş olurken, senetlerin değeri 42 milyon $ arttı – bu, Sand Dolarının bir ödeme aracı olarak pek uygun olmadığını gösteriyor.
Merkez bankaları, CBDC’lerin mahremiyet, özgürlük ve finansal istikrar üzerindeki etkilerini dikkatle değerlendirmelidir. CBDC’lerin bireysel hak ve özgürlüklere saygılı bir şekilde oluşturulmasını sağlamak için şirketler, sivil toplum kuruluşları ve bireyler gibi paydaşlarla sık sık istişarelerde bulunmaları gerekir.
Nihayetinde, CBDC’lerin yükselişi iki ucu keskin bir kılıç olabilir. Devlet destekli dijital para birimleri daha hızlı, daha ucuz, daha güvenli işlemlerle sonuçlanabilir, ancak aynı zamanda özgürlük, mahremiyet ve finansal istikrarla ilgili önemli sorunları da beraberinde getirir. Finansal istikrar hedefi, küresel finansal krizde gördüğümüz gibi, kişisel özgürlük ve mahremiyet açısından önemli bir maliyet getirebilir. CBDC’lere yaklaşımlarını değerlendirirken, bireysel özgürlüklerin ve hakların savunulması merkez bankaları için en önemli öncelik olmalıdır.
Güneet Kaur Cointelegraph’a 2021’de editör olarak katıldı. Stirling Üniversitesi’nden finansal teknoloji alanında yüksek lisans derecesine ve Hindistan’daki Guru Nanak Dev Üniversitesi’nden MBA derecesine sahiptir.
Bu makale genel bilgilendirme amaçlıdır ve yasal veya yatırım tavsiyesi olarak tasarlanmamıştır ve alınmamalıdır. Burada ifade edilen görüşler, düşünceler ve görüşler yalnızca yazara aittir ve Cointelegraph’ın görüş ve düşüncelerini yansıtması veya temsil etmesi gerekmez.